top of page

Náučný chodník Pečenice

Náučný chodník Pečenice (Spečený val, Val obrov) začína v strede obce oproti autobusovej zastávke, pri požiarnej zbrojnici, pri ktorej zabočíte dole kopčekom, prejdete cez potok Jabloňovka a proti jeho toku postupujete lesnou cestičkou. Po krátkom úseku zabočíte vpravo hore miernym stúpaním a pokračujete lesom. V prípade, že by ste prehliadli odbočku, pokračovali by sme smerom na Sitno. Miestami je značenie zle viditeľné, ale cestička je vyšľapaná.

Zelenou farbou značenú turistickú trasu sprevádza niekoľko informačných panelov. Na vrchole vychádza cesta z lesa na lúku a v časti Čengery odbáča k prístrešku s ohniskom a krásnou panorámou vodnej nádrže Lipovina. V tejto časti trasa nadväzuje na turisticko-náučný chodník Mesta kráľovien vedúci z Bátoviec. Ak však nechcete zachádzať až tam, môžeme po poľnej ceste prejsť priamo dole svahom k asfaltovej ceste vedúcej východnou časťou vodnej nádrže a vrátiť sa späť do Pečeníc.

Val obrov sa v celej dĺžke približne 60 km tiahne od Sitna až k rieke Ipeľ.  Pri prechádzke lesom ho možno vidieť na viacerých miestach v podobe dlhej kamennej hrádze. Jeho výška dosahuje 3 metre a šírka v základoch 12 – 15 m, na vrchole 2 – 4 m. Zemina valu, ktorý vznikol pravdepodobne v období Veľkej Moravy, bola na niektorých miestach, zrejme krátko po stavbe, spečená pri vysokej teplote, odtiaľ pochádza aj názov.

Východzie miesto: Pečenice

Dĺžka trasy: 4,8 km (okruh)

Čas prechodu: 1,5  hod (okruh)