top of page

Priesil

Aj keď okres Levice je skôr nížinatý, vďaka južným výbežkom Štiavnických vrchov si  môžete užiť aj turistiku s výstupom na sedemstovku a v zime sneh, aj keď na väčšine územia nie je. Najvyhľadávanejším cieľom je vrch Priesil, i keď on samotný už leží v susednom okrese, v k. ú. obce Tekovská Breznica.

Prístup na vrch z územia okresu je možný z viacerých miest:

-        z Pukanca - Majerov po žltej turistickej trase strmším stúpaním na Sedlo pod Veľkým veterníkom, kde sa vľavo napájate na modrú značku priamo na Priesil.

-        z Pukanca po zelenej turistickej trase po sedlo Krížny buk, kde taktiež vľavo odbáčate na modrú trasu.

-        z Devičian po zelenej trase lesnou asfaltovou cestou až k poľovníckej chate Žuhračka. Odtiaľ pokračujete asfaltovou cestou ešte kúsok rovno a následne z nej schádzate vpravo už na lesnú cestu až po sedlo Pod Rakovcom. Tu vľavo odbáčate na modrú turistickú trasu až na Priesil.

-        z Novej Dediny vám v časti Gondovo smerovník so žltým nápisom Žuhračka napovie, kde je potrebné odbočiť. Autom je možné vyviesť sa až po poľovnícku chatu, no vstup je obmedzený len pre pracovníkov lesov. Auto je možné odparkovať pred zákazom vstupu a odtiaľ asfaltovou cestou pokračovať pešo až po chatu, a ďalej ako v predchádzajúcom opise.

-        z obce Čajkov po náučnom chodníku Čajkovské bralie smerom k Studničke, tak ďalej po neznačenej lesnej ceste popri toku Podlužianky, miestami sa čiastočne vzďaľujúc od neho až k lesnej asfaltovej ceste smerujúcej k chate Žuhračka a odtiaľ ako v predchádzajúcich opisoch.

Trasu si je možné predĺžiť od Priesilu ďalej po modrej značke po Krivín, príp. Tlmače.

Hoci je väčšina cesty zalesnená, pod Priesilom sa vám naskytá nádherný pohľad na okolitú krajinu.  Odtiaľ sa však musíte pripraviť na väčšie stúpanie na nadmorskú výšku 747 m. n. m., kde vás čaká aj vrcholová kniha. Turistiku neodporúčame absolvovať v období dažďov.

Východzie miesto: Devičany

Dĺžka trasy: 6,8 km (obojsmerne  13,6 km)

Čas prechodu: 2:50 hod (obojsmerne 5:40 hod)